Rejse gennem musikkens historie

v/ Jan Mygind, organist og musikhistoriker

Foredragsrækken ”Rejse gennem musikkens historie”, henvender sig til alle, som har lyst til at tage med på et strejftog gennem musikhistorien og få præsenteret en bred vifte af de allerstørste mesterværker. Så lytter du allerede til klassisk musik, men vil gerne vide lidt mere, eller kunne du godt tænke dig at komme i gang med det, så er denne foredragsrække lige noget for dig. I det første af foredragene, af en række på seks, vil Jan Mygind tage os med på en rejse gennem barokken; en tid hvor det lidenskabelige og teatralske bliver sat i centrum. I baroktidens stændersamfund spilledes der først og fremmest musik i kirken og ved fyrstehoffet – altså til Guds ære eller til fyrstens repræsentative selviscenesættelse, men der opstod også noget helt nyt: Det offentlige musikliv, som man kender det i vore dage. Dette stillede komponisterne overfor nye udfordringer, hvor opfindsomhed blev et nøgleord.


Tid: Torsdag den 22/10 kl. 19-21

Sted: Ranum Efterskole College
         Seminarievej 21, 9681 Ranum

Pris: Kr. 90

Jan Mygind

Fra 1998-2004 studerede Jan Mygind musikteori og historie på Nordjysk Musikkonservatorium. I 2009 begyndte han at spille orgel og blev samme år ansat som organist ved Gjøl Kirke. Siden 2012 har han været ansat som organist ved Aars Kirke, hvor han har etableret et vokalensemble, med hvem han bl. a. har opført værker som Buxtehudes Membra, Jesu Nostra og Messias’ Händel.

I 2014 og 2015 modtog han støtte fra Folkekirkens Udviklingsfond til at rekonstruere og opføre en historisk før- og en efterreformatorisk messe med vokalensemblet, med musik af bl. a. Josquin de Pres. I samme periode etablerede han et samarbejdsprojekt med Aars gymnasiums musiklærere og studerende omkring opførelsen af Faurés Requiem og Mozarts Messe KV66.

De seneste år har Jan Mygind også fungeret som akkompagnatør. Derudover har han omfattende foredragsvirksomhed og har i de sidste 15 år været foredragsholder ved bl. a. Folkeuniversitetet i Aalborg, hvor han i 2015 blev kåret som årets underviser.

Jan Mygind afholder også koncertintroduktioner ved Aalborg Symfoniorkester.

Referat ved Berit Byg:

Barokkens betydning i musikhistorien.

Torsdag den 22.10. kunne Folkeuniversitetet i Vesthimmerland byde velkommen til organist ved Aars Kirke og musikhistoriker Jan Mygind, der gjorde ophold ved den første etape i musikkens historie ud af 6, nemlig barokken.

Barokmusikken udsprang af renæssancen, hvor blandt andet pave Gregors indsats for at ensrette musikken ved hjælp af nodesystemet resulterede i den gregorianske kirkemusik. I samme periode opstod også humanismen, hvorunder individet får tiltagende betydning.

Denne udvikling betød også, at prægningen af musikken nu overgik fra kirke til konge, hvorved den vandt på både pomp og pragt, men samtidig forblev elegant, hvis den var vel udført.

Gode eksempler på dens forankring og forskelligartede fortolkning findes blandt andet på Solkongens slot Versailles ved Paris, og i malerkunst af blandt andre Rafael, Rembrandt og Tentoretto, der alle på hver sin måde kredser om emnet: Hvem er mennesket?

Udover denne nysgerrighed på at udforske den menneskelige natur, dyrker de også en stræben efter det perfekte i kombination med drama og intensitet.

Barokmusikken havde tre hovedudtryksformer, bestående af henholdsvis teatermusik i form af opera, kammermusik og kirkemusik.

Efter at barokkens formål langt hen ad vejen havde været at imponere og dupere det almindelige folk, opstod i 1637 verdens første operahus i Venedig, hvor det var muligt for menigmand at erhverve sig en billet til en forestilling.

Komponister der har udmærket sig særligt fra denne epoke, er blandt andre Händel og Bach, men også Vivaldi, Corelli, Schütz og Louis og Francois Couperin.

Hver især har de haft stor betydning for den udvikling, musikken har gennemgået op till i dag.

Efter Jan Myginds kompetente og engagerede gennemgang af aftenens emne, er der vist ingen tvivl om, at de fremmødte fremover vil stoppe op i hverdagens baggrundsstøj fra tid til anden for at lytte efter det virkeligt mesterlige og storslåede, som barokmusikken har givet os.